18

ختنه به چه مراقبت هایی نیاز دارد؟


ختنه یکی از چالش هایی است که والدین پسران خواه ناخواه با آن روبرو هستند و باید بدون ترتیب خاصی بر این چالش غلبه کنند. اهمیت مراقبت از ختنه و درمان های خانگی سنتی برای این کار بر هیچکس پوشیده نیست.

مهم ترین کاری که بعد از ختنه باید برای فرزندتان در خانه انجام دهید، شستشوی مداوم و تمیز نگه داشتن ناحیه تناسلی است. صرف نظر از روش ختنه باید روزی 3 تا 5 بار ناحیه تناسلی را با آب گرم مخلوط با کمی صابون بچه شسته و بعد از آبکشی ناحیه تناسلی کاملا خشک شود. بهتر است کودک مدتی بدون پوشک باشد تا زخم ختنه در معرض هوا قرار گیرد و زودتر خشک شود و زودتر بهبود یابد.

نکته مهم دیگر در مورد مراقبت از ختنه در منزل، اطمینان از استفاده مداوم و صحیح از پماد تجویز شده توسط پزشک برای زخم ختنه است.

رعایت این چند نکته ساده به بهبود سریعتر زخم ختنه و بازگشت کودک به حالت عادی و عدم ابتلا به عفونت کمک می کند. درمان خانگی عفونت بعد از ختنه ادامه مطلب

بهترین سن برای ختنه

نکته مهم در مورد ختنه این است که هرچه ختنه زودتر و کوچکتر انجام شود، چالش برای کودک و والدین آسانتر و سریعتر برطرف می شود. بنابراین در وهله اول توصیه می شود که ختنه قبل از یک ماهگی کودک انجام شود. مخصوصاً قبل از 20 روزگی که هنوز اعصاب این قسمت از ناحیه تناسلی به طور کامل تشکیل نشده است، ختنه راحت تر است و درد کمتری برای کودک ایجاد می کند و والدین با ناراحتی کمتری برای کودک مواجه می شوند.

اگر تا یک ماه ختنه نشده باشد باید در اسرع وقت و حداکثر کمتر از شش ماه انجام شود. اگرچه بسیاری از والدین در سنین بالاتر به ختنه کردن فرزند خود ادامه می دهند که معمولاً توصیه نمی شود. بهترین راه حل این است که ختنه را زمانی انجام دهید که کودک هنوز خیلی بیدار و هیجان زده نیست و واقعاً نمی فهمد چه اتفاقی افتاده است.

انواع روش های ختنه

چه روشی را برای ختنه انتخاب کنیم؟

توجه داشته باشید که می گویند بهترین روش ختنه قطعا یک روش سنتی است یا ختنه حلقه به هیچ وجه صحیح نیست و نمی توان به آن اعتماد کرد. برای ختنه باید بدانید که نتیجه نهایی در هر دو روش یکسان است. البته به شرطی که هر روش درست و صحیح و ماهرانه انجام شود. در واقع مهم نیست که چه روشی را برای ختنه کردن فرزندتان انتخاب می کنید، باید توجه داشته باشید که چه دکتری را برای ختنه انتخاب می کنید. یک پزشک ممکن است در ختنه حلقه بسیار باتجربه باشد اما در ختنه سنتی تجربه چندانی نداشته باشد.

البته سن نوزاد نیز در انتخاب روش ختنه مهم است. روش حلقه معمولاً برای ختنه کردن نوزادان زیر 3 ماه استفاده می شود.

بنابراین، پس از اینکه شخصاً تصمیم گرفتید روش حلقه یا روش سنتی را برای فرزندتان اعمال کنید، به پزشک متخصصی مراجعه کنید که در روشی که انتخاب کرده اید آموزش دیده و در همان زمینه فعالیت می کند. در این صورت ختنه به هر شکلی آسان، ساده و بی دردسر خواهد بود. بدیهی است که در نهایت باید این کار را برای فرزندتان انجام دهید. نکات طلایی برای ختنه خوب و عبور از چالش ختنه به راحتی و بدون زحمت عبارتند از:

  1. کودک خود را در سنین پایین ختنه کنید. (هرچه جوان تر بهتر)
  2. فرزند خود را در سلامت کامل ختنه کنید.
  3. به پزشکی مراجعه کنید که تجربه و مهارت کافی و عالی در روش ختنه انتخابی شما داشته باشد.
  4. بعد از ختنه مراقبت های لازم را انجام دهید.

نکته مهمی که در مورد ختنه باید به آن توجه کرد، اولین ادرار بعد از ختنه است. احتمالاً اصطلاح “اولین مسابقه پس از ختنه” را شنیده اید. کودک یا نوزاد شما باید حداقل 12 ساعت پس از ختنه اولین ادرار خود را دفع کند. خروج اولین ادرار بعد از ختنه باید با سوزش و درد خفیفی همراه باشد که باعث گریه کودک می شود. دلیل این امر تماس ادرار گرم با ناحیه ختنه شده و سر ملتهب آلت تناسلی است. این کاملا طبیعی است و با گذشت زمان چند روز پس از ختنه بهبود می یابد.

بنابراین، وقتی دیدید کودک ختنه شده ناگهان گریه می کند، بدانید که او ادرار کرده و ادرار با آلت دردناک و ختنه شده باعث ناراحتی او شده و در نهایت با گریه ناراحتی خود را نشان می دهد. فراموش نکنید که در این شرایط پوشک کودک را باز کنید، آن را با آب گرم بشویید و از پماد تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

انواع روش های ختنه

انواع روش های ختنه

روش حلقه

روش ختنه حلقه این یک روش موثر ختنه است که جدیدتر از روش سنتی یا جراحی است. معمولا برای کودکان زیر سه ماه از روش حلقه ختنه استفاده می کنند. بالاتر از این سن، بسته به سن کودک و شرایط خاص، ممکن است ختنه حلقه توصیه شود یا نباشد. بدیهی است که هر چه سن کمتر باشد، احتمال انجام ختنه حلقه بیشتر است.

روش ختنه حلقه ای به این صورت است که ابتدا یک حلقه نسبتاً تنگ در آلت تناسلی قرار می گیرد تا جریان خون در آن ناحیه قطع شود.

حلقه را با نخ می‌بندند و بعد از 10-7 روز قسمت بالای درپوش آلت سیاه می‌شود و می‌افتد. فرآیند افتادن از بالای کلاهک آلت تناسلی بسیار شبیه به افتادن بند ناف در نوزادان است.

ختنه حلقه یک روش ساده و بدون خون است که بسیار عالی است، به خصوص اگر در سنین پایین انجام شود. نتایج زیبایی ختنه حلقه قابل توجه است. احتمال عفونت با ختنه حلقه کمتر است. اما با این روش ختنه ممکن است پوست به طور کامل برداشته نشود و یا در صورت جابجایی حلقه فشاری در روند ادرار نوزاد ایجاد شود. بروز این عارضه باعث دل درد و اضطراب کودک شما می شود.

روش سنتی

روش سنتی ختنه یک روش دستی است که در آن پزشک از یک چاقوی تیز برای جدا کردن پوست ختنه گاه از سر آلت تناسلی استفاده می کند. این روش نسبتا سریع و آسان است، اما ممکن است خطر بیشتری برای خونریزی و عفونت داشته باشد.

در هر صورت مهم این است که ختنه در سنین پایین انجام شود، پزشکی که ختنه را انجام می دهد در کار خود مهارت و تجربه کافی داشته باشد و در نهایت مراقبت های بعد از ختنه به خوبی انجام شود تا چالش ختنه کردن کودک بدون هیچ راه حلی برای مشکل

گزارش تبلیغات

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا